fbpx

5 biztos jele, hogy rossz a céges marketinged!

Ha megelégszel azzal, hogy elvergődik a céges marketinged középszinten, akkor ezt a cikket nem neked állítottuk össze.

Ha viszont úgy érzed, valami nincsen rendben a marketingeddel, összeszedtük neked néhány pontban, melyek azok a hibák, amiket komolyan kell venned.

1. Véletlenszerű ügyfélkezelés

Egy fejlődőképes cégnek optimális esetben sok automatizált folyamata van, és a gépezet akkor működik flottul, ha ezeket folyamatosan fejlesztik. Ennek kiváló eszköze az online marketing is.

Ha úgy érzed, döcögős az eladás, és hiányzik a cégednek egy jól bejáratott online marketing értékesítési csatorna, nagyon valószínű, hogy a folyamataiddal kell kezdenünk.

Az alábbi tünetekből, ha 3 igaz rád, azonnali beavatkozásra van szükség (mivel naponta akár több százezer forintra rúghat az elmaradt hasznod):

  1. Az űrlapon történő jelentkezés csupán egy levelet küld a központi email címünkre, és nem építünk belőle adatbázist.
  2. Bár a honlapon van telefonszám, de ha arra kattintunk telefonos nézetből, akkor nem hívja fel egyből a szakértőt vagy értékesítőt.
  3. A honlapon maximum egy központi kapcsolati űrlap található, ahol több mint 3 mezőt kell kitölteni.
  4. Mikor értékesítőként felhívod az érdeklődőt, nem egy előre összeállított kérdéscsokorból kérdezel, és nem tudod 101%-osan, mit akarsz elérni, hova akarod terelni.
  5. Ha az értékesítőként felhívjuk az érdeklődőt, nem tudjuk pontosan, milyen problémája van, vagy nagyjából mit szeretne.

2. “Vásároljon most ismét -20% kedvezménnyel!”

Megdöbbenve nézem az “akciókényszert”. Mikor megkérdezem leendő ügyfelemtől ennek okát, az alábbi párbeszéd szokott lezajlani:

– Miért csak árakció van?
– Hát ez működik, bár régen jobb volt, jobban ugrottak rá. De még mindig megy.
– Próbáltál valaha mást?
– Nem, hát erre jöttek, most mondtam.
– De ha nem próbáltál mást, akkor mire alapozod, hogy nincs jobb?
– (kínos csend)
– És miért pont 20%?
– A többiek csak 15-öt adnak, muszáj rálicitálnom.
– És így mennyi a profit egy átlagkosárértéken?
Azt nem tudom, soha nem számoltuk így ki.

A fenti párbeszéd nagyon sok tanulsággal szolgál, és jól mutatja, hogyan kerülünk egy profitmentes ringlispilbe.
  1. Az árakcióhoz szoktatott közönség hülye lesz listaáron vásárolni a jövőben, így csak akkor lesz bevételed, ha árakciózol.
  2. Az árakciók legnagyobb százaléka számítások nélküli, és utólag derül ki, hogy hártyavékony profittal, profit nélkül, vagy akár veszteségesen értékesítettél.
  3. Következésképpen egy idő után odajut a vállalkozás, hogy szinte profitmentesen jut bevételhez, és “szétég” a célközönsége.
  4. Ami ennél is rosszabb, amikor a prémiumként pozícionált termékek folyamatos akciózása miatt elveszítik presztízs jellegüket.

Hogyan oldjuk meg úgy, hogy akciót is tudjunk kommunikálni, de profittal is rendelkezzünk?

A fenti példa egy B2B pénzügyi szolgáltatónak kidolgozott belépő ajánlatcsomagunk.

És amiért működött:

A fenti példa egy B2B pénzügyi szolgáltatónak kidolgozott belépő ajánlatcsomagunk.

És amiért működött:

  • Nem adtunk “csak úgy” akciót, mivel azzal azt üzenjük, nem is olyan jó a termékünk.
  • Az alap 75 000 Ft-os szolgáltatáshoz egy 25 000 Ft eszmei értékű videósorozatot, és tudásanyagokat adtunk ajándékba, valamint egy továbbajándékozható telefonos konzultációs vouchert, így az ajánlat együttes értéke 100 000 Ft-ot biztosan megért.
  • Az ajándékok így -25%-os akciónak vehetőek, a bekerülés csak minimálisan növekedett, az értékesítési összeg csökkent, mivel jobban rezonált a potenciális ügyfelekkel az ajánlat.
  • Mindezeket egybevéve több mint 2x annyi profit maradt egy értékesítésen, mint azelőtt – azzal, hogy több is kelt el belőle kevesebb idő alatt, mivel az ajánlat véges volt.

3. Leírt (!) terv nélkül reklámozol?

Sokan élnek azzal az egyszerű megoldással, hogy elég lesz Facebookon megtámogatni pár ezer forintos kiemeléssel a posztokat, és dőlni fog a pénz. De miért nem hallunk ilyen sikersztorikat? (Spoiler: mert nem léteznek.)

A hirdetéskezelés egy összetett és precíz tervezést igénylő művelet (nem mindig volt így, de megváltozott a világ). Egy bizonyos szinten túl a keresőoptimalizálás, a weboldal fejlesztése, az értékesítés, és a marketing csatornák összehangolása mind-mind olyan feladat, amely specialistá(ka)t kívánnak.

Ezért veszélyes egyszemélyes marketing hadseregre bízni sikeredet. Egy ember nem lehet hozzáértő a honlapfejlesztésben, a Facebook tartalmakban és hirdetéskezelésben, a Google Ads funkcióikban, valamint egyéb marketingeszközök együttesében. De mondok megdöbbentőbbet: fizikailag képtelenség, hogy minderre legyen ideje(megvalósítani, és képezni magát meg főleg).

Ez nem is gond, hiszen ezek mind külön-külön szakterületek. Ám éppen ezért célszerű komplett ügynökséghez fordulni, akiknek minden területhez megvan a maga tapasztalt munkatársa, aki csak az adott marketingterületre és -eszközre koncentrál.

4. A marketingbüdzsé meghatározása: “most legyen ennyi”

Sok cégvezető ezt a jelenséget érzékeli a legintenzívebben. Nem tudja, mitévő legyen, de tudja, hogy “illik rá költeni”. Sőt, van, hogy megugrik “magától”, vagy az egekbe szökik. Ezeket hívjuk az úgynevezett fejcsóválós számláknak.

A túlszámlázás hátterében általában két tényező állhat:

  1. Elszaladtak a hirdetési költségek: lehet, hogy nem is volt leegyeztetve a hirdetési büdzsé, ha pedig igen, akkor rosszul vagy rossz elosztással. Elég egy-két rossz beállítás vagy a nem megfelelő kommunikáció, és máris az egekbe szöktek a költségek. Azért becsapós a dolog, mert a pár ezer forintos túlhaladások összeadódnak a hónap során, amelynek már fejcsóválás lesz a vége.
  2. Elszaladtak az ügynökségi díjak: a megrendelő nagy ellensége, hogy az ügynökségek nem feltétlenül tájékoztatják az esetleges plusz költségekről. Végtelen olyan eset létezik, amely miatt meglódulhat a hó végi számla. Például a weboldal fejlesztésénél az átadás után csak bizonyos számú órát vállalnak ingyenesen, az ezen felüli kérések súlyos pénzösszegekben kerülnek óránként. Gyakori még az is, hogy az ügyfél csomagja előre meghatározott hirdetéseket, kreatívokat vagy szövegezéseket tartalmaznak, és egy összetettebb kampány során a megrendelő úgy nyújtózkodik túl a takaróján, hogy észre sem veszi.

Mindkét eset jellemző és ha valamelyik felbukkan, általában követi a másik is… Éppen ezért tanácsos olyan módon leszerződni az ügynökségekkel, hogy minimalizáljuk a különkiadások lehetőségét, vagy akik havidíjban, előre látható, kiszámítható átalánydíjjal működnek (mint például a Golden Brothers).

5. Az összetákolt honlap legendája...

Nem akarom túlspilázni, de azért elbagatellizálni sem lehet egy weboldal fontosságát.

TOP5 horror sztori amivel konkrétan találkoztunk:

  1. A havi 4.000 Ft-os webshop motor helyett egy cégtulajdonost rábeszélte az ismerőse egy összesen 5.000.000 Ft-os fejlesztésre, aminek a kellős közepén a “fejlesztő” Franciaországba költözött, eltéve az összeg felét (összejött egy turista lánnyal).
  2. A webfejlesztő arra hivatkozva, hogy éjjeli bagoly, nem fogadott hívásokat munkaidőben (mivel akkor alszik), este pedig kinyomta, mivel “dolgozik”.
  3. A “honlapos” miután megtudta, hogy ügynökség veszi át a fejlesztést, szándékosan leállította az oldalt és letörölt minden képet, szöveget, olyanokat is, amelyekről nem volt biztonsági mentés (mivel azt sem készített).
  4. A “honlapos” nem adott semmilyen belépési kulcsot, vagy mérőszoftver hozzáférést arra hivatkozva, hogy az egész az övé – és a megrendelőnek semmi köze hozzá.
  5. A “honlapos” rávette ügyfelemet, hogy az összes domain címéhez vásároljon külön tárhelyet – ez a teljes szakmai blődség önmagában 240 000 Ft kárt okozott.

Érted már?

Lehet, hogy kecsegtető az “olcsó” megoldás, de felfoghatatlan, mekkora veszélynek vannak kitéve jogilag, gazdaságilag… És emberileg is. A végén mindig többe kerül, ha értelmetlen tételeken igyekszünk spórolni...

A weboldal fejlesztés világa legalább olyan bonyolult és összetett feladat, mint egy marketingkampány. Gondoljunk csak bele: úgy kell trendinek és modernnek lennie, hogy közben mind a szín-, mind a képi világ önazonosan rezonál a megrendelő arculatára. Az oldalon megjelent szöveges tartalmaknak rövidnek, frappánsnak és SEO szempontjából is tökéletes közeli állapotban kell lenniük. Mindezek mellett nagyon fontos a felhasználóbarát kialakítás, amely szorosan leköveti, szinte kíséri az oldalra tévedt felhasználó útját a vásárlás során. Természetesen ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a weboldalnak nem csak szépnek, praktikusnak és megtalálhatónak kell lennie, hanem működnie is kell, így a háttérmunka is pont olyan fontos, mint a fent említett tényezők.

Az eddig felsoroltak egy profi weboldalfejlesztő és egy jó szövegíró számára semmiség, ám egy kezdő fejlesztőnek beletörhet a bicskája egy minden szempontból jól funkcionáló weboldal felépítésébe. A végén pedig természetesen a megrendelő lesz ennek az elszenvedője.

Ezért érdemes egy olyan csapatra bízni új weblapunk elkészítését, amelynek az összes szempont ellenőrzésére megvannak az emberei.

Megfogott a cikk? Elhangzott magadban, hogy “ejha!”? Mutatom a következő lépést...

Kíváncsi vagy, milyen potenciált látunk vállalkozásodban? Milyen lehetőségek rejlenek a számodra? Tudni akarod, hol magas az elmaradt hasznod – annak ellenére, hogy van még kapacitásod?

Töltsd ki rövid kvízünket kötelezettségmentesen, hogy tudj élni a lehetőséggel!

Nézd meg, hogyan tudunk segíteni!

Küldetésünk

Magyar cégként a magyar társadalom és Magyarország gazdasági növekedéséhez való hozzájárulás.

Független cégként a csapattagok stabilitásához és jóllétéhez való hozzájárulás.

A Golden Brothers Zrt. általános növekedéséhez való hozzájárulás az ügyfeleinknek történő értékteremtés segítségével.

Korábbi tartalmaink

Kövess minket Facebookon

Küldetésünk

🏆Küldetésünk, a Golden Brothers Zrt. általános növekedéséhez való hozzájárulás az ügyfeleinknek történő értékteremtés segítségével.

Golden Brothers © – Adatvédelmi tájékoztató

Küldetésünk

🏆Küldetésünk, a Golden Brothers Zrt. általános növekedéséhez való hozzájárulás az ügyfeleinknek történő értékteremtés segítségével.

Golden Brothers ©
Adatvédelmi tájékoztató