fbpx

Marketing stratégia lépései és felépítése

Hogyan alkoss saját marketing stratégiát? Melyek azok a lépések, amelyeket te tudsz meghatározni, és mikor kérd szakértő segítségét? Válaszok.

1. Bevezetés: mi az a marketing stratégia?

Online marketing cikkünkben inkább az eszközökről és a platformokról írtunk. Egy másik cikkünkben pedig a marketing terv hiányáról. A marketing stratégia nem ugyanaz, mint a marketing terv: utóbbi inkább a hogyanokat tárgyalja, míg a stratégia a marketing szerepét vizsgálja az üzleti célok eléréséhez

2. Marketing mix elemei: a 4P és 7P modell

Mi az a 4p és mi az a 7p? Milyen szempontokat vizsgálnak?

  • Marketingmixnek (vagy marketing-mixnek) hívjuk a marketingeszközök különböző összeállítását, amelyeket a cégek a különböző piaci helyzetekben alkalmaznak. Szokták 4P-nek is nevezni, az elemek angol kifejezéseinek első kezdőbetűit jelölik. Ezek a termékpolitika (product), az árpolitika (price), az értékesítés-politika (place), és a reklámpolitika (promotion).
  • Ez azért fontos, mert amikor azt kérik, hogy “tegyünk csodát” az esetek túlnyomó részében a termékpolitika, az árpolitika, az értékesítés-politika és reklámpolitika rendszerint hiányzik. Ez miért probléma, vagy inkább megoldandó helyzet? A 4P teljes hiányával online marketing kampányokat indítani olyan, mint bekötött szemmel íjászkodni. Előbb-utóbb biztos lesz találat, a kérdés ez mekkora erőforrásokat fog igényelni.
  • Mi a helyzet a 7P-vel? A 7P a 4P továbbgondolt megközelítése, ami már kiemelten kezeli az emberi tényezőket (mint pl. egyenruha, egységes panaszkezelés, …) a környezeti és tárgyi elemeket (logózott útbaigazító táblák, megfelelő hőmérséklet, …), konkrét folyamatok (állandó teljesítménymérés, folyamatábrák).

Mi az a legfőbb dolog, amin áll vagy bukik az egész?

  • Ha megbízóként egy olyan alá-fölé rendeltségi viszonyt képzelsz egy ügynökség és közted, mintha az alkalmazottaid lennének. “Hol van ez? Hol van az? Nekem kell, hogy tetszen!” Ezek híres utolsó mondatok. Nem miattam, eléggé jól tűröm ezeket, hanem mert el kell fogadnod, nem neked kell megfelelnünk, hanem a te ügyfeleidnek. A mi ügyfelünk valójában nem te vagy. A mi ügyfeleink a te ügyfeleid. És ez azért kulcskérdés, mert őket kell profiloznunk, őket kell megértenünk. Mi is meg fogjuk érteni egymást, sőt lehet, jóba leszünk a konzultáció végére 🙂 Ettől még a mi gazdasági sikerünk a te gazdasági sikered. Ehhez pedig ismétlem, a kulcs: a perszóna alkotás.

3. Marketing stratégia lépései

Célok megalkotása

  • Évente ~150 konzultációt, tanácsadást vezetek. Mindig, minden esetben a célok kijelölésével kezdjük. Elárulok egy titkot: nem fogunk tudni együttműködni, ha nem tudod, mi a cél. Ha nem tudod, mi a cél, nem tudok segíteni abban, hogy odaérjünk. Mintha megkérnél egy idegent, hogy vezesse haza a kocsidat anélkül, hogy elmondanád neki, hol laksz. Ha elmondod neki, tanulmányozhatja a lehetséges utakat, a potenciális dugó csomópontokat, el tudja kerülni a traffipaxot, és ha jó sofőr, lehet, oda-vissza napi 1 órát spórol neked.
  • Az együttműködés megkezdésekor SMART-célokat határozunk meg – együtt, veled. Te vagy az iparágad szakértője, te ismered legjobban a vásárlóid. Mi viszont olyan kérdéseket tudunk feltenni, amivel kihozzuk belőled a maximumot és olyan tudásról fogsz tanúbizonyságot adni, hogy még magad sem gondoltad, mekkora potenciál van abban, amit csinálsz.
  • Lehet az is cél, hogy jelen legyél a közösségi médiában, javítsd a felhasználói élményt, kipróbálj új marketing eszközöket. A marketing stratégia segít abban, hogy milyen módon határozzuk meg a célokat, hogy ennek köszönhetően belátható időn belül javítsunk a piaci helyzeten.

Miért fontos az elemzések készítése?

  • Ez nem közvetlenül vagy kizárólag online marketing terén értelmezhető. Nekünk rendkívüli segítség, ha rendelkezel az alábbiakkal: SWOT, versenytárselemzés, célcsoport meghatározás, termékfejlesztési célok, az értékajánlat kidolgozása, árazás, stb. Mi elsősorban digitális pixelkőművesek vagyunk, akik segítenek neked a lehető legtöbb dologban, de azért vannak dolgok, amik egyszerűen nem a mi hatásköreink. Tudunk benne segíteni, de te is kellesz hozzá.
  • Ha megvannak a folyamatok, az elemzések (versenytárs elemzés, vállalati stratégia, swot elemzés, gazdasági környezet, környezet elemzés), akkor látjuk, honnan hová tartunk, negyedéves bontásban követjük, tartjuk-e az előírt tempót? Nem annyira? Vagy épp lehet, túl gyors és visszább kell venni? Ezek mind fontos visszajelzések számodra, hogy döntéshozóként a teljes képet lásd.

4. Marketingtervezés

  • A marketing terv készítése már egy másik folyamat, és itt is jön a klisé: mi a cél? Több bevétel generálása, vagy több feliratkozó szerzése, esetleg több visszajelzés szerzése? Mert igen, van ahol van annyi értékesítési belépési pont, hogy nem új csatornákat kell találnunk, a meglévőket kell optimalizálnunk. Mi kell ehhez? Nagyobb webhelyforgalom, jobb kosárérték? Hogyan fogjuk elérni? PPC/SEO, email marketing, egyéb hirdetési stratégia? Ha most csóválod a fejed, hogy “atyaég ez nekem kínai”, akkor tudd, pont ezért ez a szakmánk, hogy ezeken átvezessünk. Nem megtanítani akarlak rá, mégis a gyakorlati oldaláról fogod megérteni és megtapasztalni az előnyeit.

5. Üzleti terv és marketing stratégia kapcsolata és azok elhatárolása

  • Íme tehát a nagykép: az üzleti terv része a marketing stratégia, ennek része a marketing terv. A marketing és az értékesítési terv összefügg, de nem feltétlenül ugyanaz: az értékesítés célja minden esetben az eladás, míg a marketing reputációt javíthat, vevői visszajelzéseket gyűjthet, stb.
  • Éppen ezért kizárólag eladásban gondolkodni (főleg egy induló projektnél) olyan, mintha azt kérdeznéd a barátodtól a szombati buli után, hogy elvett-e valakit feleségül az este? (Korai és nem életszerű.)

Kezdjünk el beszélgetni!

Tetszik a performance? Volt, hogy elgondolkodtatott az írás? Mivel te már kezdesz megismerni, itt az ideje, hogy mi is megismerjünk. Töltsd ki rövid kvízünket – és kezdjünk el beszélgeni! 🙂

Küldetésünk

Magyar cégként a magyar társadalom és Magyarország gazdasági növekedéséhez való hozzájárulás.

Független cégként a csapattagok stabilitásához és jóllétéhez való hozzájárulás.

A Golden Brothers Zrt. általános növekedéséhez való hozzájárulás az ügyfeleinknek történő értékteremtés segítségével.

Korábbi tartalmaink

Kövess minket Facebookon

Küldetésünk

🏆Küldetésünk, a Golden Brothers Zrt. általános növekedéséhez való hozzájárulás az ügyfeleinknek történő értékteremtés segítségével.

Golden Brothers © – Adatvédelmi tájékoztató

Küldetésünk

🏆Küldetésünk, a Golden Brothers Zrt. általános növekedéséhez való hozzájárulás az ügyfeleinknek történő értékteremtés segítségével.

Golden Brothers ©
Adatvédelmi tájékoztató